Battambang & Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Bart Femke - WaarBenJij.nu Battambang & Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Bart Femke - WaarBenJij.nu

Battambang & Siem Reap

Blijf op de hoogte en volg Bart

27 Januari 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Nu zijn we onderweg naar Battambang in Cambodja.....

Yeah right!!! Eventjes de grens over, dus niet!! Je beland gewoon in een grootschalig oplichters netwerk. We boekten bij een organisatie een reis naar Battambang. Dus eerst met een minibus naar de grensovergang Piopet. (5 uur) Daar vraagt de organisatie je visum aan. Ik wist op voorhand dat je dan veel meer betaalt dan nodig, maar in een hutje op de hei denk je, "iedereen doet het, dus laat maar gaan". In plaats van 1600 Bath ben je dan 3200 Bath kwijt. Even slikken maar maakt niet uit! Dan moet je de grens van Thailand verlaten en moet je een departure kaart laten zien, oeps foutje kan gebeuren. Daar dacht de grenswechter anders over, die flipte compleet. Maar maakt niets uit, we zijn op vakantie, even kaartje zoeken, achteraan sluiten en we kunnen verder. Dan ga je in de rij staan om Cambodja binnen te mogen. Komt meneertje organisatie vertellen dat de bus over enkele minuten vertrekt, en de volgende pas over 5 uur gaat. Maar geen paniek, betaal even 400 Bath, iemand neemt je paspoorten mee en het is geregeld. 10 min zweten geblazen, maar idd paspoort komt terug, en je kan naar de bus. Waar vervolgens de mensen die achter je in de rij stonden ook gewoon instappen, zonder extra te betalen! Heel vreemd maar meneertje reisorganisatie is de onschuld zelve en praat ineens geen engels meer. 5 min in de bus, een superharde knal, omdat er een band gesprongen is. Maar daar lijkt de buschauffeur zich niet druk om, want een bus heeft 4 wielen en met 3 rijdt hij ook prima. Vervolgens kom je in een busstation in "the middle of knowhere". Wordt je met geld wisselen weer ontzettend opgelicht. En heel verrassend moet je 3 kwartier op de bus wachten. Maar uiteindelijk na 12,5 uur (volgens meneertje reisorganisatie 7 uurtjes) kom je dan toch uiteindelijk aan op de plaats van bestemming.

Daar aangekomen, kwamen we er al snel achter dat er amper touristen kwamen. Een aantal schoolmeisjes vielen bijna al zwaaiend van hun fiets. Zo'n witte mensen hadden ze denk ik nog nooit gezien. We zijn twee dagen in Battambang gebleven om wat uit te rusten. Hadden dan ook een super hotel. Cambodja is een cultuurshock, waar je wel even aan moet wennen. Het is een land met een zware geschiedenis. Er leven dan ook heel veel oorlogsslachtoffers en het grootste deel van de bevolking is onder de 20 jaar. Ook zijn ze hier nog veel armer dan in Thailand. Iemand die hier in een hotel werkt, werkt 7 dagen in de week voor 120 dollar in de maand. En mocht hij dan een dagje vrij nemen, moet hij 5 dollar betalen. Daarintegen zijn de mensen hier ontzettend vriendelijk en behulpzaam.

Je moet wel sterk in je schoenen staan anders wordt jezel arm. Regelmatig staat er een gehandicapte of zieke aan de tafel bij je te bedelen. Zo hadden wij op een ochtend 5 weeskindjes aan de tafel staan. Allemaal tussen de 1 en 6 jaar. Ik had zo'n brok in mijn keel en totaal geen honger meer. Dus de kindjes hebben mijn ontbijt opgegeten.

maandag zijn we met de boot naar Siem Reap vertrokken. Dit was een heel primitieve boot, waar regelmatig het water uit gepompt moest worden. Niet zo gek want op het dak werden complete scooters geladen. Regelmatig ging de boot ook compleet de struiken van de berm in. Gelachen hebben we in elk geval wel. Na 10 uur kwamen we aan in het bootstation een uur van siem riep af. Daar hebben we bij een gezin voor het hutje 2 uur op onze tuk-tuk gewacht. Raar genoeg was het super leuk in een dorpje van niks. De mensen zijn zo dankbaar en de kindjes willen heel graag met je spelen. Maar al met al toch weer een reis van 13 uur achter de rug.

In siem reap hebben we vandaag Angkor bezocht. Een wereldwonder. Bart en ik zijn duidelijk cultuurbarbaren. Normale mensen gaan gemiddels drie dagen en willen de zonsopgang daar zien. Okeey er zijn mensen die een minitour van 6 uur doen. Wij zijn om 11 uur met een privetuktuk vertrokken, en zaten om half 2 alweer lekker in de stad op het terras. Het was zeker heel mooi, maar als je een paar stenen en tempels gezien hebt, lijkt het allemaal hetzelfde.

Morgen vertrekken we naar phnom pehn met de bus, zodat we weer in de buurt van de zee komen. We hadden vannavond met Lene en Simon afgesproken, die waren inmiddels ook hier. Maar Bart is ziek, dus zijn we eerder gegaan. Hij ligt nu met een zakje tegen vocht tekort en antischijtpillen onder de wol. Hopelijk voelt hij zich dan snel beter. In elk geval hebben we het tot nu toe super naar onze zin. We zijn wel tot de conclussie gekomen, dat mochten we nog ooit een reis maken, 4 weken ook genoeg is. Maar gelukkig zitten we voor nu pas op de helft, en hebben we nog een aantal weken om te genieten.

Groetjes Bart & Femke

• 28 Januari 2015 - 18:36

Peter En Nathalie En De Kids :

Lieve Bart en Femke,

Heerlijk om jullie reisverslagen te lezen, zo krijgen we een idee wat jullie allemaal doen en mee maken.
    Het leest in een adem door en heel indrukwekkend.
    Zo zie je maar weer dat wij aan deze kant van de wereld zeker niet mogen zeiken en klagen.
    Voor ons zijn de eerste 4 weken voorbij gevlogen, maar dit komt ook wel omdat we jullie in een regelmaat horen en jullie verslagen kunnen lezen, dit vinden wij dan ook heel fijn.

Kyandro zegt: " Zijn de apen net zo mooi als hier? En lijken ze op Bart?
    Davina en Talitha zeggen: " Veel beterschap.... shit happens!

Wij wensen jullie nog een hele fijne vakantie toe en dat je maar snel op mag knappen.
    Het is maar goed dat je je prive zuster bij je hebt.
    Dus laat je maar lekker verwennen, dan kun je Femke daarna weer verwennen met een luxe hotel!

Horen jullie snel weer en kijken weer uit naar het volgende verslag / facetime gesprek.
    Dikke kus van ons allemaal. xxx

• 28 Januari 2015 - 18:36

Peter En Nathalie En De Kids :

Lieve Bart en Femke,

Het leest in een adem door en heel indrukwekkend.

Kyandro zegt: " Zijn de apen net zo mooi als hier? En lijken ze op Bart?
    Davina en Talitha zeggen: " Veel beterschap.... shit happens!

Het is maar goed dat je je prive zuster bij je hebt.

Dikke kus van ons allemaal. xxx

• 01 Februari 2015 - 11:14

Ome Jan En Tante Rita:

Hallo wereldburgers

Hiep Hiep Hiep Hoera
    Femke hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en wij wensen jullie een mooie dag
    Wij wensen Bart ook veel beterschap,zodat jullie vlug weer verder kunnen met de reis.
    Deze informatie heb ik gekregen van je moeder gisteren,dus meteen het adres van de site gevraagd
    Ik dacht deze verjaardag kunnen we niet voorbij laten gaan,(zover van huis he)
    Wij wensen jullie nog een mooie reis en nog heel veel plezier
    Groetjes van Tante Rita en Jansen

• 01 Februari 2015 - 11:49

Fam Gielis M M M M :

Hè Femke van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren
    Wat een ervaring die jullie daar op doen
    Groetjes Monique Maurice Melvin Milo en Nellie

• 01 Februari 2015 - 21:02

Ad En Wilma Maas:

Hoi Bart en Femke
    Vandaag pas gehoord van jullie pap dat jullie dit blog bijhielden. Ik had dus wel effe te lezen. Jullie hebben al veel mee gemaakt daar. Hopelijk,is Bart weer snel opgeknapt , zodat jullie weer van alles kunnen genieten daar. Wij wensen jullie nog heel veel plezier daar, voor je het weet zit je weer in het vliegtuig terug. Gebruik je tijd dus goed daar.

Groetjes Ome Ad en Tante Wilma

• 01 Februari 2015 - 22:18

Henrieke Maas:

Sawadie ka!

Leuk om jullie verslagen te lezen! Veel dingen klinken bekend en zien er bekend uit op de foto's ;)
    Zijn jullie in Siem reap toevallig in de banana rooftopbar geweest in het Mad monkey hostel? In Phnom Penh zit dat hostel in elk geval ook, is zeker een aanrader.
    En als Vietnam nog op de planning staat, dan staat jullie nog heel veel moois en gezelligs te wachten :)
    Nog heel veel plezier & hopelijk ben je snel beter Bart!
    Ik kijk al uit naar de volgende verhalen van jullie mooie reis.

Cheers!
    Henrieke

• 03 Februari 2015 - 12:32

Joos Jacobs:

Hoi Femke en Bart,

Volgens mij hebben jullie het erg naar jullie zin. Het lijkt me dan ook een onvergetelijke ervaring om rond te reizen in zo'n mooi gebied. Ik lees trouwens net ook dat je eergisteren jarig was. Nog van harte gefeliciteerd. Nu maar hopen dat Bart weer snel de oude is, zodat jullie weer verder kunnen met jullie avontuur. Geniet ervan!!

Groetjes uit Weert,
    Joos